Sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen
Om het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau van kinderen te meten gebruiken we de Experimentele schaal voor de beoordeling van het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau-revisie (ESSEON-R methode). De ESSEON-R is een schaal waarmee het sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau bepaald kan worden. Hierbij kijken we naar het gedrag van het kind.
Doelgroep
We gebruiken ESSEON-R bij kinderen bij een bepaling van het niveau van de sociale-emotionele ontwikkeling gewenst is. Dit kan verschillende redenen hebben. ESSEON-R is bedoeld voor kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 14 jaar.
De doelgroep bestaat vooral uit kinderen met:
- een verstandelijke beperking;
- een (vermoeden van) een sociale of emotionele ontwikkelingsachterstand;
- een ontwikkelingsstoornis of psychiatrische problematiek;
- een zintuiglijke en/of communicatieve beperking.
Gericht op 2 domeinen
De ESSEON-R richt zich op 2 domeinen, sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling. Beide bevatten 76 onderdelen die zijn ingedeeld op leeftijd.
Sociale ontwikkeling
Onder sociale ontwikkeling vallen:
- sociale onafhankelijkheid;
- morele ontwikkeling;
- impulscontrole;
- contactlegging;
- ik-bewustzijn in sociale contacten;
- sociale vaardigheden;
- relatie tot autoriteit;
- sociale aspecten van seksuele ontwikkeling.
Emotionele ontwikkeling
Bij emotionele ontwikkeling kijken we naar:
- emotionele onafhankelijkheid;
- morele ontwikkeling;
- impulscontrole;
- zelfbeeld;
- realiteitsbesef;
- angsten;
- emoties reguleren.
De psycholoog of orthopedagoog vult de ESSEON-R in. Dit gebeurt samen met 1 of meerdere personen die het kind dagelijks meemaken.